Een goede knoop of steek moet aan een paar dingen voldoen:
Het controleren van de knopen is belangrijk. Daarom moet iedereen dezelfde knopen kunnen maken en ook geen andere gebruiken. Het is belangrijk dat je makkelijk kan zien of een knoop goed is gemaakt, of dat je zelfs in het donker kan zien/voelen of ze goed zijn. Zoals je eerder kon lezen op deze site verminderen knopen de sterkte van het koord met de helft. Dus het is belangrijk dat de knoop goed is gelegd.
1 - de
paalsteek
De paalsteek is een knoop die niet kan schuiven en die je om een vast punt kan leggen. Hij wordt gebruikt bij stellingen, bijvoorbeeld om een boom of een rots, en vaak ook om een lus rond het middel te maken als noodbeveiliging. Meestal maken een speleologen aan de uiteinden van de paalsteek ook een andere knoop, de visserssteek. Dit doen ze omdat als de paalsteek geen gewicht aan zich heeft, de knoop kan gaan loslaten.
2 - de
achtknoop
De achtknoop wordt vaak gebruikt als lus aan het uiteinde of in de loop van een koord. De achtknoop wordt verreweg het meeste gebruikt voor het maken van stellingen. De achtknoop kan ook om een gesloten (deze kan je niet open doen zoals een harpje) punt worden gelegd, bijvoorbeeld een rots of een boomstam.
3 - de
vissersteek/dubbele visserssteek
De visserssteek en de dubbele visserssteek worden allebei gebruikt om een 2 koorden van gelijke dikten aan elkaar te maken. Meestal wordt hiervoor de dubbele visserssteek gebruikt.
4 - de
prusikknoop
De prusikknoop wordt gebruikt als blokkeerknoop voor het klimmen en dalen op een enkel koord, als zelfzekering bij afdalingen, en als voor blokkering en als bij de zekering boven op de wand/put/etc. De prusikknoop mag maximaal de halve diameter van het klimkoord hebben.
5 - de
pulrich of halve mastworp
De pulrich wordt veel gebruikt bij het zekeren van een klimmer. De slip van het koord vangt bij veel gewicht eraan de val op omdat het dan een erg rekbare zekering is. De pulrich wordt soms ook wel gebruikt als noodafdaler. In allebei de gevallen moet je een stalen musketon gebruiken, omdat er erg veel wrijving is. Een lichtmetalen musketon is niet sterk genoeg. Als je toch een lichtmetalen musketon moet gebruiken moet je deze meteen nadat je uit de grot bent weggooien omdat anders deze niet meer betrouwbaar is.
6 - de
blokeerknoop
Deze knoop is ervoor om in geval van nood het koord in een musketon te blokkeren. Deze knoop moet je daarom ook in eén hand kunnen leggen. De knoop kan ook weer makkelijk worden losgemaakt door de aan het koord gelegde lus te trekken. De knoop wordt ook nog gebruikt bij het zekeren met een pulrich om het koord vast te zetten, zodat de zekeraar zijn handen vrij heeft.